QR kódy sa s obľubou používajú ako analógové nosiče informácií, najčastejšie kontaktných údajov, webových odkazov, čísel alebo správ v rozsahu až niekoľko tisíc znakov. Skratka „QR“ pochádza z angl. Quick Response (Rýchla reakcia), čo odkazuje na jeho schopnosť rýchleho dekódovania dát.
Kód sa skladá z charakteristických čiernych a bielych štvorcov. Obvykle je vytlačený na papierovom či podobnom médiu, ktoré je možné naskenovať kamerou bežných mobilov a prenosných zariadení. Skenovanie QR kódov je možné aj z LCD obrazoviek a podobných zobrazovacích plôch.
Je zvykom, že tlačené vizitky často obsahujú aj QR kód s digitálnou verziou vizitky a kontaktnými údajmi, ktoré je po naskenovaní možné pridať do kontaktov telefónu.
Okrem vizitiek sa s QR kódmi stretávame na rôznych propagačných tlačovinách ako sú letáky, plagáty, billboardy, rollup nosiče atď.