Pod pojmom pozorovateľná vzdialenosť myslíme vzdialenosť medzi pozorovateľom a výtlačkom. Je potrebné brať na vedomie, že každá tlačovina má svoju funkciu a účel ku ktorému bola vytlačená.
Vedieť vopred pozorovateľnú vzdialenosť tlačovín je dôležité najmä pre grafických dizajnérov, ktorí pripravujú grafické návrhy výtlačkov, vrátane textov, obrázkov a ďalších grafických objektov.
Letáky, knihy, časopisy či vizitky sú navrhované na čítanie z rúk, ich pozorovateľná vzdialenosť je približne 30 cm. Texty musia mať vhodne zvolenú veľkosť, aby ich bolo možné z tejto vzdialenosti komfortne čítať. Štandardom pre ostrú tlač obrázkov pri týchto tlačovinách, je ich rozlíšenie 300 DPI. Nie vždy je však potrebné dodržať pravidlo o podkladoch s rozlíšením 300 DPI, do úvahy vstupuje pozorovateľná vzdialenosť tlačovín. Bannery alebo veľké fotoobrazy sú často mienené na pozorovanie z niekoľkých metrov. Na billboardy či megaboardy spravidla pozeráme z desiatok či dokonca stoviek metrov. Čím je pozorovateľná vzdialenosť väčšia, tým je tolerované nižšie rozlíšenie bitmapových podkladov. Ľudské oči z dostatočnej vzdialenosti vnímajú rozmazané fotografie ako ostré.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že hodnota DPI je v praxi relevantná iba vo vzťahu so známou pozorovateľnou vzdialenosťou.