Veľkoformátové postery z anglického posters sú vizuálne komunikačné nástroje, umiestnené vo verejnom priestore. Možno si to ani vedome nevšímame, ale správne navrhnuté plagáty majú schopnosť zaujať okamžite upútať našu pozornosť na prvý pohľad. Bez ohľadu na to, či slúžia na reklamu, vzdelávanie, kultúru alebo politiku, plagáty zostávajú mocným nástrojom na komunikáciu a sú neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života.
Najobľúbenejší rozmer posterov 30x40 cm orientovaný na výšku pripomína štandardizovaný formát A3. Hojne používané sú aj ďalšie štandardné rozmery posterov ako A2, A1 alebo postery 50x70 cm, 61x91 cm atď. Štvorcový rozmer skúste, ak sa chystáte tlačiť kreatívne alebo umelecké plagáty. Nezabudnite, že dôležité je zvoliť vhodnú veľkosť plagátov vzhľadom k prostrediu, kde plagáty budú umiestnené.
Reklamné, propagačné a marketingové plagáty
Veľkoplošné propagačné plagáty tzv. marketing posters, sú efektívne nosiče reklamy. Ak sa chystáte vytvoriť reklamný plagát, pamätajte, že ich silnou stránkou sú výrazné plagátové fonty, ktoré môžete nájsť v kategórii tzv. display fontov. V uliciach nájdeme plagátový papier aj v citylightoch vo veľkoplošných rozmeroch 150 x 100 cm alebo 118,5 x 175 cm. V predajniach a interiéroch nájdete postery umiestnené v clip fix rámoch alebo v podobných plagátových nosičoch. Množstvo plagátov s politickými heslami a fotografiami politikov hojne vídať najmä počas predvolebného obdobia na autobusových zastávkach.
Vzdelávacie a informačné plagáty
Ďalšou významnou kategóriou plagátov sú vzdelávacie a informačné plagáty, ktoré nájdeme v školách, na úradoch, v nemocniciach či na pracoviskách. Ich hlavnou funkciou je prehľadne a zrozumiteľne podať dôležité informácie. Môže ísť o plagáty so schémami ľudského tela, periodickou tabuľkou prvkov, bezpečnostnými pokynmi alebo krokmi prvej pomoci. Dizajn týchto plagátov kladie dôraz na čitateľnosť, pričom často využíva infografiky, diagramy a jasnú typológiu farieb, na jednoduchšie podanie informácií.
Eventové postery a plagáty kultúrnych podujatí
Plagáty koncertov, kapiel, divadelných predstavení či výstav nazývame eventové postery z anglického event posters. Určite si spomeniete na kedysi populárnu plagátovú dvojstránku v strede časopisov s trendy kapelou alebo úspešnou speváčkou, ktorá vytrhnutá a nalepená zdobila mnohé detské izby. Forma domácich plagátov má obdobie najlepšej slávy už za sebou, naopak tie vo verejnom priestore prežívajú svoju renesanciu. Stále však platí, že vlastný plagát je zaujímavý darček pre hudobných fanúšikov. Hudobné festivaly začali používať väčší poster 90 x 60 cm, ktorý nás láka nabitým line-upom hudobníkov a pútavým grafickým dizajnom. Charakteristickou črtou eventových plagátov je aj použitie QR kódu s odkazom na predaj vstupeniek, vďaka čomu sa stali interaktívnymi.
Ikonické filmové plagáty
Filmové plagáty sú neoddeliteľnou súčasťou filmového priemyslu a vďaka ich dizajnu sa často stávajú ikonickými umeleckými dielami. Ich hlavným cieľom je prilákať divákov do kín a vytvoriť prvotný dojem o filme. Často zobrazujú hlavných hrdinov, kľúčové scény alebo symbolické motívy, ktoré vystihujú žáner a atmosféru snímky. Od ručne maľovaných plagátov zlatej éry Hollywoodu až po moderné 3D kompozície, filmové plagáty prešli fascinujúcim vývojom. Dnes sú nielen marketingovým nástrojom, ale aj obľúbeným zberateľským artiklom, ktorý odráža dobové vizuálne trendy. Spravte si radosť a dajte si pre vlastné potreby vytlačiť plagát vášho obľúbeného filmu.
Cestovateľské plagáty, vhodné aj ako dekorácia do interiéru
Cestovateľské plagáty charakterizuje romantizované a často idealizované zobrazenie exotických krajín, pamiatok a prírodných krás. Využívajú výrazné farby, štylizované ilustrácie a typografiu, ktorá evokuje atmosféru daného miesta. V súčasnosti si získali svoju popularitu ako dekoratívny prvok na stenu, ktorý vášmu interiéru dodá trochu dobrodružstva. Ako originálnu spomienku na vaše cesty či dovolenky, si môžete nechať vyrobiť plagát z vašej fotografie. S prípravou vám pomôžu naši grafici.
Umelecké plagáty alebo boj o pozornosť
Plagáty s umeleckým účelom často využívajú aj netradičné štvorcové rozmery 30x30 cm či 40x40 cm. Dokonca aj plagát bez textu, ktorý dokáže svojim silným vizuálom pritiahnuť vašu pozornosť.
Môžete sa stretnúť s anglickým výrazom textless posters, teda bezslovné plagáty, ktoré podávajú informácie bez použitia slov. Slúžia ako samostatné umelecké diela a často sa vyznačujú výrazným až naliehavým výtvarným štýlom. Ich účelom je klásť otázky, vyjadrovať myšlienky, emócie alebo otvárať sociálne či environmentálne témy prostredníctvom ikon, piktogramov a symbolov či ďalšími umeleckými prvkami.