Veľkoformátové postery z anglického posters sú vizuálne komunikačné nástroje, umiestnené vo verejnom priestore. Možno si to ani vedome nevšímame, ale správne navrhnuté plagáty majú schopnosť okamžite upútať našu pozornosť. Bez ohľadu na to, či slúžia na reklamu, vzdelávanie, kultúru alebo politiku, plagáty zostávajú mocným nástrojom na komunikáciu a sú neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života.
Najobľúbenejší rozmer posterov 30x40 cm orientovaný na výšku pripomína štandardizovaný formát A3. Hojne používané sú aj ďalšie štandardné rozmery posterov ako A2, A1 alebo postery 50x70 cm, 61x91 cm atď. Štvorcový rozmer skúste, ak sa chystáte tlačiť kreatívne alebo umelecké plagáty. Nezabudnite, že dôležité je zvoliť vhodnú veľkosť plagátov vzhľadom k prostrediu, kde plagáty budú umiestnené.
Reklamné, propagačné a marketingové plagáty
Veľkoplošné propagačné plagáty tzv. marketing posters, sú efektívne nosiče reklamy. Ak sa chystáte vytvoriť reklamný plagát, pamätajte, že ich silnou stránkou sú výrazné plagátové fonty, ktoré môžete nájsť v kategórii tzv. display fontov. V uliciach nájdeme plagátový papier aj v citylightoch vo veľkoplošných rozmeroch 150 x 100 cm alebo 118,5 x 175 cm. V predajniach a interiéroch nájdete postery umiestnené v clip fix rámoch alebo v podobných plagátových nosičoch. Množstvo plagátov s politickými heslami a fotografiami politikov hojne vídať najmä počas predvolebného obdobia na autobusových zastávkach.
Eventové postery a plagáty kultúrnych podujatí
Plagáty koncertov, kapiel, divadelných predstavení či výstav nazývame eventové postery z anglického event posters. Určite si spomeniete na kedysi populárnu plagátovú dvojstránku v strede časopisov s trendy kapelou alebo úspešnou speváčkou, ktorá vytrhnutá a nalepená zdobila mnohé detské izby. Forma domácich plagátov má obdobie najlepšej slávy už za sebou, naopak tie vo verejnom priestore prežívajú svoju renesanciu. Hudobné festivaly začali používať väčší poster 90 x 60 cm, ktorý nás láka nabitým line-upom hudobníkov a pútavým grafickým dizajnom. Charakteristickou črtou eventových plagátov je aj použitie QR kódu s odkazom na predaj vstupeniek, vďaka čomu sa stali interaktívnymi.
Umelecké plagáty alebo boj o pozornosť
Plagáty s umeleckým účelom často využívajú aj netradičné štvorcové rozmery 30x30 cm či 40x40 cm. Dokonca aj plagát bez textu, ktorý dokáže svojim silným vizuálom pritiahnuť vašu pozornosť.
Môžete sa stretnúť s anglickým výrazom textless posters, teda bezslovné plagáty, ktoré podávajú informácie bez použitia slov. Slúžia ako samostatné umelecké diela a často sa vyznačujú výrazným až naliehavým výtvarným štýlom. Ich účelom je klásť otázky, vyjadrovať myšlienky, emócie alebo otvárať sociálne či environmentálne témy prostredníctvom ikon, piktogramov a symbolov či ďalšími umeleckými prvkami.