Symbol budúcnosti aj kreativity: Spoznajte farbu roka 2022– Very Peri
.
02.09.2022      Čas čítania: 4 min.

Symbol budúcnosti aj kreativity: Spoznajte farbu roka 2022– Very Peri


Farbou roka 2022 sa stal odtieň Very Peri. Už v poradí dvadsiatu druhú farbu roka vyhlásil Pantone Color Institute, súčasť americkej firmy Pantone, ktorá zaviedla novú zvyklosť v roku 2000. Odborníci inštitútu každoročne zvolia farbu, ktorá zodpovedá spoločenskému dianiu a reflektuje aktuálnu situáciu okolo nás. Farba roka od Pantone už 23 rokov ovplyvňuje viacero odvetví vrátane módy, bytového zariadenia a priemyselného dizajnu, ako aj balenia produktov a grafického dizajnu.

farba roka 2022 very peri

 

Tak teda v skratke – Very Peri bola vytvorená špeciálne na túto príležitosť a rozhodne to nie je fialová. Zaujíma vás viac?

Prečítajte si posolstvo farby roka 2022 a taktiež praktické informácie o tom, ako sa vám Pantone vzorkovník farieb môže zísť napríklad aj vo chvíli, keď budete potrebovať kvalitnú tlač.

Farba roka “Very Peri”. Ako vznikla a kde všade sa s ňou stretnete?

Keď 9.decembra 2021 Pantone predstavilo nový odtieň modrej, nastal v dizajnérskych a fashion kuloároch šum. Fialová? Nie, to nie. Firma Pantone – dlhoročná autorita vo svete farieb, sa jasne ohradila a vysvetlila, že Very Peri je ten najšťastnejší odtieň modrej, aký tu kedy bol. S presným označením PANTONE 17-3938 Very Peri prichádza táto kráska vo chvíli, kedy svet potrebuje novú nádej v jasnejšie a optimistickejšie zajtrajšky.

Čím je táto farba roka výnimočná?

Práve červené záblesky v jemnej modrej, ktoré umocňujú výsledný dojem fialovej, prinášajú potrebu hľadať niečo nové. Very Peri tak otvára náruč možnostiam, inováciám a progresívnemu prístupu k budúcnosti. Zároveň však tento odtieň nabáda ku kreativite a tvorivosti. Na jednej strane opatrne, no sebaisto a plná optimizmu, vzhliada k dynamickej a najmä radostnejšej budúcnosti.

Vo chvíli, kedy svet hľadá odpovede na nové situácie, ostávajú farby stále spôsobom vyjadrenia emócií či dokonca vzájomnej komunikácie. I z tohto dôvodu bola tentokrát (a vôbec po prvýkrát) farba roka vytvorená a nie zvolená z existujúcich farieb z Pantone vzorkovníka.

Pantone Inštitút tak opäť raz potvrdil, že výberom farby roka dokáže vyjadriť prevažnú väčšinu pocitov, ktoré dnes zdieľajú ľudia po celom svete. Tak teda, poďme ho urobiť viac… Very Peri!

Ako môžem využiť tieto znalosti pre svoje podnikanie?

Farba roka od Pantone je trend predpovedaný pre spotrebiteľov na základe starostlivého a rozsiahleho výskumu, čo znamená, že hľadali inšpiráciu vo svete. To zahŕňa umenie, filmy, módu, nové technológie či celkový životný štýl.

Tento rozsiahly prieskum trendov farieb znamená, že môžete využiť a ušetriť nespočetné hodiny marketingového prieskumu toho, čo spotrebitelia hľadajú!

Dizajnéri, vizážisti, stylisti, grafici i webdizajnéri. Tí všetci vedia, ako farbu roka správne uchopiť

Pýtate sa, čo všetko farba roka ovplyvňuje? To zistíte poľahky vo chvíli, keď sa ocitnete na vychytenej módnej show, prelistujete si katalóg nábytku s novou kolekciou doplnkov alebo vám pri tvorbe dizajnu váš grafik ponúkne nový pohľad na farebné kombinácie rebrandu loga. V momente, ako svet zistí, v akých odtieňoch sa bude niesť najbližší rok, návrhári a módne domy vypúšťajú prvé lastovičky svojich návrhov, aby udržali krok s trendmi.

Farba roka má však neodškriepiteľné miesto aj vo svete multimédií. Firma Pantone, spolu s gigantom Microsoft, vnáša nový odtieň modrej aj do obrazoviek miliárd počítačov, tabletov a smartfónov v tých najpoužívanejších programoch a aplikáciách. A ako je to v prípade grafického dizajnu a tlačovín?

grafický dizajn vo farbe very peri

Pantone Color Matching System prináša vo svete tlačovín maximum možností a spôsob, ako nájsť zhodu

O farebných režimoch a konkrétnych rozdieloch medzi škálami CMYK a RGB sme písali v článku Zaostrené na farebné modely: Uprednostniť RGB alebo CMYK? Okrem týchto dvoch farebných modelov je tu však aj tretí – model Pantone.

Pantone Color Matching System (skratka PMS) je ideálnou voľbou najmä vo chvíli, kedy nie je celkom jednoduché zadefinovať presné parametre vybraného odtieňu.

Platí totiž, že farba v režime RGB, ktorú vyberie grafik pri tvorbe letáku, po jeho vytlačení nezodpovedá tomu, čo klient vidí na monitore počítača. DTP tlačiari totiž na definíciu farieb používajú práve druhý zo spomenutých modelov – CMYK. Kým jasné odtiene RGB vznikajú miešaním červenej, zelenej a modrej, pre CMYK sú charakteristické C– modrá, M– magenta, Y– žltá a K– čierna. Pantone je cesta, ak neviete, pre ktorý sa rozhodnúť.

Pantone vzorkovník zahŕňa (aj s aktuálnou farbou roka) viac než 3000 odtieňov

Skôr, než sa skúsený grafik pustí do tvorby loga či akejkoľvek tlačoviny, vyberá si aj farebný režim, v ktorom návrhy vytvorí. A práve vo chvíli, kedy je potrebné nájsť súlad medzi elektronickým zobrazením, návrhom pre klienta a napokon i vytlačeným výsledkom v podobe nových vizitek alebo veľkoplošných bannerov, prichádza riešenie v podobe Pantone vzorkovníka. Ponúka totiž možnosť, ako sa zhodnúť a používať totožný odtieň naprieč celou firemnou identitou a prezentáciou.

Dôkazom, že je z čoho vyberať, je napokon viac než 3000 farebných odtieňov, ktoré sa miešajú zo 14-tich základných farieb. Každá z nich má svoj identifikačný kód a nachádza sa v Pantone vzorkovníkoch, ktoré používajú dizajnéri, návrhári, grafici v celom svete.

 

Vyberte si farbu nádeje

Tohtoročný „Very Peri“ je skutočným odrazom našej doby. Keď sa pandémia začína chýliť ku koncu a ľudia prehodnocujú a opäť preberajú kontrolu nad svojimi životmi s pozitívnymi postojmi a výraznou kreativitou, tohtoročná farba je symbolom nádeje a svetla.

Ak práve vytvárate novú značku, premýšľate nad firemnou identitou alebo plánujete kompletný rebrand, zvážte, či práve Very Peri, ako farba roka 2022, nebude tou pravou voľbou pre váš projekt. V Printstudiu vám radi podáme pomocnú ruku pri jeho návrhu i realizácii.

Potrebujem kvalitnú tlač




NEWSLETTER
Radi by ste sa ako prví dozvedeli o výhodných akciách, súťažiach a zaujímavých foto novinkách? Prihláste sa na odber nášho newslettera.