Čo je dizajn manuál a prečo ho potrebujete | Printstudio.FaxCopy.sk | Blog

Vážení zákazníci, 

dovoľujeme si Vás informovať o plánovanej údržbe kartového systému Tatra banky, ktorá sa uskutoční dňa 27.04.2024 v čase od 00:00 hod. do 02:00 hod. v trvaní maximálne 60 min. V uvedenom čase nebude možné využiť službu CardPay/ComfortPay

Za spôsobený diskomfort sa vopred ospravedlňujeme.

.
03.10.2022      Čas čítania: 4 min.

Čo je to dizajn manuál a prečo ho potrebujete?


Zakladáte start-up, prichádzate s novou značkou na trh alebo plánujete rebrand spoločnosti? V tom prípade sú informácie v nasledujúcom článku presne pre vás.

tvorba loga

Dozviete sa:

  1. Čo je dizajn manuál a prečo je dôležitou súčasťou každej značky?
  2. Čo všetko by mal dobrý dizajn manuál obsahovať?
  3. Aké sú súčasné trendy pri tvorbe vizuálnej identity značky?

Dizajn manuál – čo to presne je a prečo si ho zadovážiť

Čo vlastne ten dizajn manuál je, by mala preskúmať každá značka alebo spoločnosť už vo svojich začiatkoch. Dizajn manuál je totiž akýsi návod k tomu, ako pracovať s vizuálnou identitou značky a ako ju používať. Alebo, inak povedané, presne ten manuál, ktorý od vás pýta grafik, keď si napríklad objednávate vizitky.

Dizajn manuál znamená, že má značka, firma, spoločnosť alebo dokonca event zjednotené a presne zadefinované všetky informácie:

  • o logu a jeho rôznych verziách
  • o type písma, ktoré prioritne používa v tlačovinách či online materiáloch
  • o farebných škálach v dizajnoch
  • o iných významných prvkoch, ktoré považuje za súčasť svojej vizuálnej identity

 

Naviac je dizajn manuál hlavnou a najpodstatnejšou dokumentáciou pre grafikov, dizajnérov či rozličných externých dodávateľov, ktorí budú s vizuálmi spoločnosti pracovať. Dôvodov, prečo si nechať dizajn manuál z rúk profesionálov vyhotoviť, je však omnoho viac.

Vizuálna komunikácia

Stalo sa vám niekedy, že ste v reklame vedeli, o akú značku ide skôr, než sa jej logo objavilo v zábere? Dôvodom môže byť špecifické písmo (napr.: IKEA, NIVEA a pod.), vďaka ktorému je každému jasné s ktorou značkou si reklamu spojiť. A práve to písmo, ten font, niekto zadefinoval v dizajn manuále a používa ho značka naprieč celým spektrom jej marketingovej komunikácie. Okrem písma je to, samozrejme i logo či iné prvky, ktoré sa stávajú pre spoločnosť charakteristické natoľko, že je vďaka nim jednoduchšie zapamätateľná a rozpoznateľná. Prostredníctvom nich si totiž buduje svoju jedinečnú identitu.

Ochrana značky

Každá značka či spoločnosť má právo zaregistrovať si takzvanú ochrannú známku. Ide vlastne o duševné vlastníctvo názvu, loga, sloganu alebo akéhokoľvek grafického znázornenia, ktoré sa s identitou značky spája. Vďaka tomuto kroku získa značka eso v rukáve, ktoré napomáha v získaní dôveryhodnosti ale i následnom ďalšom zveľaďovaní a raste. Okrem toho, že ochranná známka chráni pred prípadným zneužitím cudzími subjektmi, je aj známkou kvality ponúkaných produktov alebo služieb spojených so spoločnosťou.

Úroveň a vizitka profesionality

Ak sa vám do rúk dostane dizajn manuál, je to zrejme prejav toho, že to spoločnosť vníma a ponúka svoje produkty alebo služby na profesionálnej úrovni. Inak by si totiž nedávala záležať na detailoch, ktoré odlišujú úspešné značky od tých ostatných. Dizajn manuál navyše zvyšuje dôveryhodnosť firmy. Komplexná vizuálna identita svedčí o tom, že má firma nielen potenciál, ale i chuť a skutočné predpoklady ďalej rásť a komunikovať na úrovni.

Čo by mal dizajn manuál obsahovať?

Šablóna na dizajn manuál neexistuje. Znamená to, že sa nedá jednoznačne definovať, čo je zlý a čo dobrý dizajn manuál, prípadne, či obsahuje všetko potrebné. Vo všeobecnosti platí, že čím viac oblastí a detailov je v manuáloch zahrnutých, tým lepšie. Podstatnejšie však je, aby dizajn manuál obsahoval podklady pre tie komunikačné a prezentačné kanály, s ktorými spoločnosť reálne pracuje. Celkom určite si zadefinujte:

Farby a škály

Každá značka má v rámci vizuálov farebné kombinácie, ktoré pri prezentácii a komunikácii používa ako kľúčové. Dizajn manuál by mal však obsahovať nielen tie základné, ale taktiež ich možné verzie, odtiene alebo celú farebnú škálu. Aby bola vizuálna komunikácia v printoch (letáky, plagáty, billboardy…), ale i v online prostredí (web, e-mail…) identická, je potrebné zadefinovať farby v RGB aj CMYK modeloch. Prípadne si zvoľte univerzálny Pantone vzorkovník. Ide o najpoužívanejší katalóg farieb na svete. Použitie Pantone zaisťuje, že vytlačená farba bude vždy rovnaká ako farba zvolená vo vzorke.

Logo a jeho verzie

Áno, kvalitný dizajn manuál pracuje s viacerými, nielen s jednou verziou loga. Okrem jeho presných parametrov a vyobrazenia by mali byť definované použité farby, ochranná zóna či vizuály na rôznofarebných podkladoch. Súčasťou dizajn manuálu sú napríklad i konkrétne vyobrazenia s príkladmi, ako by logo použité nemalo byť. Hovoríme o deformáciách alebo rezoch, prípadne farebných variantoch, ktoré sú neakceptovateľné.

Písmo

Použité písmo je rovnako dôležité ako vyššie spomenuté, pretože tiež zohráva veľkú úlohu pri komunikácii tónu a štýlu spoločnosti. Je tiež veľmi dôležité, aby ste si vybrali správne písmo, ktoré sa hodí k vašej značke, pretože by mohlo komunikovať iné posolstvo.

Prí výbere písma, ktoré chcete v rámci svojich prezentácií a celkovej komunikácii využívať, nezabúdajte na dôležitý bod. Písmo totiž vyberáte nielen pre tlačoviny, ale taktiež pre online prostredie. A práve tieto dva rozmery kladú na font v zásade rozličné nároky. Kým v publikáciách alebo printoch s väčším množstvom textu môžete siahnuť po pätkovom písme, na webe sa odporúča to bezpätkové. Napokon sa nezabudnite presvedčiť, či písmo obsahuje všetky potrebné symboly a diakritiku.

font

Konkrétne príklady

Aby to neostalo len pri zadefinovaní parametrov, v dizajn manuále by nemali chýbať ani vizuály a grafiky s príkladmi konkrétneho zasadenia všetkých prvkov. Umiestnenie loga v rámci newslettera, farebné varianty po prejdení kurzorom na webe, dokonca i to, ako presne má vyzerať taká pečiatka, brožúra či potlač na reklamných predmetoch a polepoch.

 

Aké sú aktuálne trendy v dizajne a čo to znamená pre dizajn manuál?

Odhliadnuc od toho, ako sa trendy v grafickom dizajne z roka na rok menia, úloha dizajn manuálu ostáva rovnaká. Jeho funkciou je totiž najmä presne zadefinovať hlavné vizuálne prvky značky alebo spoločnosti tak, aby sa oň mohli oprieť nielen tí, ktorí pod jej záštitou pracujú, ale taktiež externí subdodávatelia (grafici, webmastri, tlačiari a podobne).

Mimochodom, vedeli ste, že svetové značky už podnikli kroky, aby sa prispôsobili aktuálnym grafickým trendom, ako je napríklad minimalizmus, jasné línie bez 3D efektov či všemocné geometrické tvary?Ak sa chcete dozvedieť viac o aktuálnych trendoch v grafickom dizajne, prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete množstvo užitočných grafických inšpirácií pre vaše podnikanie.

Vybudujte si aj vy vlastný dizajn manuál, vďaka ktorému vyniknete

Výsledok vizuálnej komunikácie a prezentácie úspešnej spoločnosti by mal byť v každom prípade konzistentný a jasne odlíšiteľný od konkurencie.

Ak chcete i vy budovať modernú a vysokokonkurenčnú značku, dizajn manuál by ste rozhodne podceniť nemali. Je totiž súčasťou firemnej identity práve tak, ako detaily, akými sú napríklad vizitky. A práve s realizáciou a tlačou mnohých z nich vám v Printstudiu radi pomôžeme.

Objednať vizitky




NEWSLETTER
Radi by ste sa ako prví dozvedeli o výhodných akciách, súťažiach a zaujímavých foto novinkách? Prihláste sa na odber nášho newslettera.