.
16.04.2022      Čas čítania: 4 min.

Čo je to dizajn manuál a prečo ho potrebujete?


Čo to je dizajn manuál, by mala preskúmať každá značka alebo spoločnosť už vo svojich začiatkoch. Dizajn manuál je totiž akýsi návod k tomu, ako pracovať s vizuálnou identitou značky a ako ju používať. Alebo, inak povedané, presne ten manuál, ktorý od vás pýta grafik, keď si napríklad objednáte vizitky.

tvorba loga

Zakladáte start-up, prichádzate s novou značkou na trh alebo plánujete rebrand spoločnosti? V tom prípade sú informácie v nasledujúcom článku presne pre vás.

Dozviete sa:

  1. Prečo je dizajn manuál dôležitá súčasť každej značky?
  2. Čo všetko by mal obsahovať?
  3. Aké sú súčasné trendy pri tvorbe vizuálnej identity značky?

 

Dizajn manuál – čo to presne je a prečo si ho zadovážiť

Zjednodušene, dizajn manuál znamená, že má značka, firma, spoločnosť alebo dokonca event zjednotené a presne zadefinované všetky informácie:

  • o logu a jeho rôznych verziách
  • o type písma, ktoré prioritne používa v tlačovinách či online materiáloch
  • o farebných škálach v dizajnoch
  • o iných významných prvkoch, ktoré považuje za súčasť svojej vizuálnej identity

 

Naviac je dizajn manuál hlavnou a najpodstatnejšou dokumentáciou pre grafikov, dizajnérov či rozličných externých dodávateľov, ktorí budú s vizuálmi spoločnosti pracovať. Dôvodov, prečo si nechať dizajn manuál z rúk profesionálov vyhotoviť, je však omnoho viac.

Vizuálna komunikácia

Aj pomocou kvalitného dizajn manuálu sa buduje značka – brand. Napokon, i vám sa stalo, že ste v reklame vedeli, o akú značku ide skôr, než sa jej logo objavilo v zábere? Dôvodom môže byť špecifické písmo (napr.: IKEA, NIVEA a pod.), vďaka ktorému je každému jasné s ktorou značkou si reklamu spojiť. A práve to písmo, ten font, niekto zadefinoval v dizajn manuále a používa ho značka naprieč celým spektrom jej marketingovej komunikácie. Okrem písma je to, samozrejme i logo či iné prvky, ktoré sa stávajú pre spoločnosť charakteristické natoľko, že je vďaka nim jednoduchšie zapamätateľná a rozpoznateľná. Prostredníctvom nich si totiž buduje svoju jedinečnú identitu.

Ochrana značky

Každá značka či spoločnosť má právo zaregistrovať si takzvanú ochrannú známku. Ide vlastne o duševné vlastníctvo názvu, loga, sloganu alebo akéhokoľvek grafického znázornenia, ktoré sa s identitou značky spája. Vďaka tomuto kroku získa značka eso v rukáve, ktoré napomáha v získaní dôveryhodnosti ale i následnom ďalšom zveľaďovaní a raste. Okrem toho, že ochranná známka chráni pred prípadným zneužitím cudzími subjektmi, je aj známkou kvality ponúkaných produktov alebo služieb spojených so spoločnosťou.

Úroveň a vizitka profesionality

Ak sa vám do rúk dostane dizajn manuál, je to zrejme prejav toho, že to spoločnosť vníma a ponúka svoje produkty alebo služby na profesionálnej úrovni. Inak by si totiž nedávala záležať na detailoch, ktoré odlišujú úspešné značky od tých ostatných. Dizajn manuál navyše zvyšuje dôveryhodnosť firmy. Komplexná vizuálna identita svedčí o tom, že má nielen potenciál, ale i chuť a skutočné predpoklady ďalej rásť a komunikovať na úrovni.

 

Čo by mal dizajn manuál obsahovať?

Šablóna na dizajn manuál neexistuje. Znamená to, že sa nedá jednoznačne definovať, čo je zlý a čo dobrý dizajn manuál, prípadne, či obsahuje všetko potrebné. Vo všeobecnosti platí, že čím viac oblastí a detailov je v manuáloch zahrnutých, tým lepšie. Podstatnejšie však je, aby dizajn manuál obsahoval podklady pre tie komunikačné a prezentačné kanály, s ktorými spoločnosť reálne pracuje. Porozmýšľajte, či skutočne potrebujete napríklad taký hlavičkový papier. Celkom určite však zadefinujte:

Farby a škály

Každá značka má v rámci vizuálov farebné kombinácie, ktoré pri prezentácii a komunikácii používa ako kľúčové. V rámci dizajn manuálu by mali byť zadefinované nielen tie, ale taktiež ich možné verzie, odtiene alebo celá farebná škála. Aby bola vizuálna komunikácia v printoch (letáky, plagáty, billboardy…), ale i v online prostredí (web, e-mail…) identická, je potrebné zadefinovať farby v RGB aj CMYK modeloch. Prípadne si zvoliť univerzálny Pantone vzorkovník. Nezabúdajte na rôzne varianty, ako napríklad čierno-biele prevedenie.

Logo a jeho verzie

Áno, kvalitný dizajn manuál pracuje s viacerými, než s jednou verziou loga. Okrem jeho presných parametrov a vyobrazenia by mali byť definované použité farby, ochranná zóna či vizuály na rôznofarebných podkladoch. Súčasťou dizajn manuálu sú napríklad i konkrétne vyobrazenia s príkladmi, ako by logo použité nemalo byť. Hovoríme o deformáciách alebo rezoch, prípadne farebných variantoch, ktoré sú neakceptovateľné.

Písmo

Prí výbere písma, ktoré chcete v rámci svojich prezentácií a celkovej komunikácii využívať, nezabúdajte na dôležitý bod. A tým je, že vyberáte písmo nielen pre tlačoviny, ale taktiež pre online prostredie. A práve tieto dva rozmery kladú na font v zásade rozličné nároky. Kým v publikáciách alebo printoch s väčším množstvom textu môžete siahnuť po pätkovom písme, na webe sa odporúča to bezpätkové. Napokon sa nezabudnite presvedčiť, či písmo obsahuje všetky potrebné symboly a diakritiku.

font

Konkrétne príklady

Aby to neostalo len pri zadefinovaní parametrov, v dizajn manuále by nemali chýbať ani vizuály a grafiky s príkladmi konkrétneho zasadenia všetkých prvkov. Umiestnenie loga v rámci newslettera, farebné varianty po prejdení kurzorom na webe, dokonca i to, ako presne má vyzerať taká pečiatka, brožúra či potlač na reklamných predmetoch a polepoch.

 

Aké sú aktuálne trendy v dizajne a čo to znamená pre dizajn manuál?

Odhliadnuc od toho, ako sa trendy v grafickom dizajne z roka na rok menia, úloha dizajn manuálu ostáva rovnaká. Jeho funkciou je totiž najmä presne zadefinovať hlavné vizuálne prvky značky alebo spoločnosti tak, aby sa oň mohli oprieť nielen tí, ktorí pod jej záštitou pracujú, ale taktiež externí subdodávatelia (grafici, webmastri, tlačiari a podobne).

Výsledok vizuálnej komunikácie a prezentácie úspešnej spoločnosti by mal byť v každom prípade konzistentný a jasne odlíšiteľný od konkurencie. Mimochodom, vedeli ste, že svetové značky už podnikli kroky, aby sa prispôsobili aktuálnym grafickým trendom, ako je napríklad minimalizmus, jasné línie bez 3D efektov či všemocné geometrické tvary?

Ak chcete i vy budovať modernú a vysokokonkurenčnú značku, dizajn manuál by ste rozhodne podceniť nemali. Je totiž súčasťou firemnej identity práve tak, ako detaily, akými sú napríklad vizitky. A práve s realizáciou a tlačou mnohých z nich vám v Printstudiu radi pomôžeme.

Objednať vizitky