Spomeniete si, kedy vás naposledy zaujal nejaký plagát, okolo ktorého ste prešli? Odpoveď bude zrejme “nie”. Navrhnúť taký plagát totiž nie je jednoduché. Okrem základných pravidiel pre grafický dizajn tlačovín je to totiž aj kvalitná tlač plagátu, ktorá dokáže ovplyvniť celkový dojem z výstupu.
Čo všetko je potrebné zohľadniť, aby mal plagát úspech?
Obsah je gro zaujímavého a pútavého plagátu. Na aké chyby si dať pozor?
Najväčším pútačom každého plagátu je, prirodzene, jeho obsah. Aby ho neprehliadli okoloidúci, mal by biť do očí už z diaľky, a zároveň sa prihovárať tým správnym jazykom. Zaujímavý plagát totiž nie je len o pekných obrázkoch a zladených odtieňoch.
Nechajte plagát prehovoriť. Zreteľne a najmä jazykom, ktorý osloví cieľovú skupinu
Skôr, než sa vrhneme na tipy ohľadom pútavej grafiky, obrázkov a ostatných vizuálnych prvkov, zastavme sa na okamih pri texte. Možno ste ani netušili, akú dôležitú úlohu pri plagáte plní. Často totiž práve vhodný slogan, nadpis alebo claim upútajú skôr, než fotografia alebo podkladová grafika plagátu.
Aký by teda mal byť text na plagáte?
- pútavý
- krátky
- adresný
- dostatočne viditeľný
Znamená to, že informácie, ktoré chcete prostredníctvom plagátu zdeliť, potrebujete maximálne okresať. Základ tvorí najmä nadpis alebo hlavný slogan plagátu. Práve tento text môže byť lákadlom pre okoloidúcich.
Mimochodom, vedeli ste, že nie je okoloidúci ako okoloidúci? Spôsob, akým sa rozhodnete informácie na plagáte komunikovať, je dôležité nastaviť najmä podľa cieľovej skupiny, ktorú chcete osloviť. Predsa len, iný nadpis použijete v plagáte pre detskú akciu a iný pre výletnú loď na trase Hainburg – Bratislava, kam chcete nalákať čo najviac seniorov.
Okrem toho platí, že menej je viac. Čím menej informácii (samozrejme, nemáme na mysli tie podstatné) uvediete, tým väčší priestor vám pre zvýraznenie textu ostane.
Príklad:
Už onedlho sa môžete tešiť na dlhoočakávaný koncert skupiny IMT Smile v našom kultúrnom dome.
Koncert IMT Smile, miesto: kultúrny dom Modra
Nápisy na plagáte však nie sú obmedzené len dĺžkou. Významnú rolu zohráva už spomínaný tón, akým je text vytvorený. Koho teda plánujete osloviť?
- Ak sú to deti, možno sa vám overí použiť skutočne minimum textu a zamerať sa skôr na trefné obrázky.
- Mladý človek zaiste porozumie slangovým výrazom.
- Jasné, stručné a pre istotou ešte raz zopakované informácie ocenia napríklad seniori.
Aby hlavný nápis skutočne zaujal, môžete ho sformulovať napríklad ako krátku otázku. Pridať štipku vtipu alebo v niektorých prípadoch i zdravého pobúrenia, či provokácie.
Celkom určite sa však vyhýbajte:
- vulgarizmom
- arogancii
- gramatickým chybám
- agresívnym textom
- klišé
- úvahám a slohovým prácam
Pútavá grafika plagátu predá vaše informácie už z diaľky
Pozadie alebo grafický podklad plagátu si predstavte jednoducho ako tanier, na ktorom informácie naservírujete. Ten môže upútať už zďaleka alebo, naopak, splynúť s okolím bez povšimnutia. Čo robiť, aby to nebol ten druhý prípad?
Ostrieľaní grafici poznajú základné pravidlá dizajnu, ktoré by sa nemali porušovať, aby mal plagát hlavu i pätu. Farebné zladenie všetkých prvkov, kvalitné obrázky, ktoré majú výpovednú hodnotu z hľadiska obsahu plagátu a napokon kontrasty na tom správnom mieste, sú kľúčom k úspechu.
Netreba však zabúdať ani na logické rozmiestnenie jednotlivých prvkov (podklad, obrázok, nápis, iný text) a napokon, ani na samotné písmo. Nie je totiž jedno ani to, aký typ písma sa rozhodnete použiť. Ideálnym prípadom je bezpätkový font a zladenie všetkých textov v rámci jedného typu písma (v ojedinelých prípadoch do dvoch).
Zlaté pravidlo – menej je viac, sa uplatňuje aj v tomto prípade. Preplácaná grafika plagátu, množstvo obrázkov, ich nevhodné rozmiestnenie, nízka kvalita alebo nečitateľný text sú jasnými nedostatkami a možno i dôvodom, prečo sa vaša plánovaná akcia z plagátu nebude tešiť takej návštevnosti, v akú ste dúfali.
Nezabudnite na ostatné aspekty, ktoré úspech plagátu ovplyvňujú
Okrem obsahu v podobe grafiky a textu zohrávajú svoju rolu aj niekoľké ďalšie parametre, na ktoré sa často zabúda.
Kvalitná tlač plagátu dokáže rozhodnúť o jeho úspechu
Máte v rukách skvelý návrh plagátu, ktorý spĺňa všetky predošlé body? V tom prípade prichádza na rad jeden z ďalších rozhodujúcich krokov. Tlač plagátu. V prípade, ak sa jedná o väčšie formáty, spoľahnite sa na kvalitnú veľkoplošnú tlač. Ak si z portfólia copycentra vyberiete správny materiál, váš plagát dokonca odolá nepríjemným poveternostným vplyvom a vy nebudete musieť riešiť o pár týždňov tlač aj polep odznova. Výsledkom je navyše kvalitný výtlačok, ktorého farby skutočne zodpovedajú návrhu na monitore počítača.
Správne miesto, na ktoré plagát vylepíte, je polovicou úspechu
V prvom rade je potrebné popremýšľať, na ktorých miestach sa zdržujú ľudia, ktorých by ste chceli osloviť. Taktiež nemá zmysel umiestňovať plagát v príliš širokom okolí, najmä ak sa informácie viažu k nejakému miestu (miesto udalosti, predajné miesto a pod.).
Samozrejmosťou je vybrať si také plochy, ktoré sú dobre viditeľné čo najväčšiu časť dňa. Miesto na polep plagátov, pred ktorým popoludní každodenne parkujú nákladné autá, svoje poslanie zrejme nesplní. Na pozore by ste sa mali mať aj v prípade, ak si všimnete plochu, ktorá zrejme často odoláva nájazdom vandalov. Životnosť vášho plagátu by bola v takom prípade výrazne znížená.
Platí teda, že pútavý plagát, jeho grafika a obsah sú síce kľúčové, no významnú časť úspechu tvorí jeho kvalitné vyhotovenie, a taktiež distribúcia alebo umiestnenie. Potrebovali by ste vytvoriť zaujímavý plagát na spropagovanie svojej aktivity alebo nejakej udalosti? Kontaktujte nás, v Prinstudiu vám radi pomôžeme nielen s kvalitnou tlačou, ale aj jeho obsahom.