Čo je CMYK a čo je RGB? Toto sú zrejme dva pojmy, s ktorými ste sa stretli vo chvíľach, keď ste pripravovali nejaké grafické podklady na tlač do copycentra, prípadne vytvárali grafiku, ktorú ste umiestnili v digitálnom médiu. Napadla vám prirodzene táto otázka? V tom prípade čítajte ďalej, v tomto článku vám objasníme rozdiel medzi farebnými modelmi CMYK a RGB a taktiež poradíme, ktorý kedy využiť.
Farebné modely: Prečo vznikli a na čo ich používame?
Už v minulosti vznikla potreba, a to nielen medzi grafikmi, ale taktiež maliarmi, fotografmi či inými umelcami a remeselníkmi, ktorí s farbami pracujú, zadefinovať jednotlivé odtiene farebného spektra. Nie je totiž modrá ako modrá.
Aby ste mohli presne zadefinovať azúrovú, akvamarínovú, kobaltovú alebo indigo, potrebujete k jednotlivým odtieňom priradiť hodnoty. A keďže všetky farby vznikajú miešaním základných farieb jednotlivých farebných modelov a zmenou ich intenzity, pri presne zadaných hodnotách je možné výsledné farebné odtiene bez problémov preniesť a identicky zobraziť.
Práve RGB a CMYK patria medzi dve najzákladnejšie farebné škály, vďaka ktorým dokážeme pomocou presných hodnôt „namiešať“ konkrétny odtieň na vytlačených letákoch, ale i online banneroch.
Tieto dva základné farebné modely sú neoddeliteľnou súčasťou sveta grafického dizajnu, digitálneho umenia a tlače.
Farebná presnosť je kľúčová pre značky, ktoré chcú udržiavať konzistentný vizuálny vzhľad naprieč rôznymi platformami. Naopak, nedostatočná pozornosť venovaná farebným modelom môže viesť k nesúladom, ktoré oslabia vizuálnu identitu značky.
Čo je RGB model a prečo je vhodný pre digitálne zobrazenia?
Farebná škála RGB vznikla ako skratka troch základných farieb, najlepšie zachytiteľných pre ľudské oko – red, green, blue. Postupným pridávaním týchto týchto farieb vznikajú jednotlivé kombinácie a odtiene. Pre každú jednu, z troch základných farieb, je určená presná hodnota na škále od 0-255 a teda 256 stupňov intenzity.
KOBALTOVÁ MODRÁ hodnoty RGB
R:0
G:80
B:181
Znamená to, že ak použijete pri tvorbe online infografiky modrú presne s týmito hodnotami, ostane jej odtieň identický pri zobrazení na všetkých digitálnych zariadeniach – monitore počítača, televízore, tablete, mobilnom telefóne, atď. V prípade RGB modelu platí, že jeho základným princípom je vyžarovanie svetla smerom k objektom. Pri hodnote R:0, G:0, B:0 teda získame čiernu farbu, ktorá nevyžaruje žiadne pixely.
Čo je CMYK a prečo ho používame pri tlači?
Skratka CMYK pozostáva zo základných názvov cyan, magenta, yellow a black (key). Rovnako, ako v prípade farebného modelu RGB platí, že pri presnom zadefinovaní hodnoty každej zo štyroch farieb vzniká miešaním výsledná farba.
KOBALTOVÁ MODRÁ hodnoty CMYK
C:100
M:69
Y:0
K:0
Táto farebná škála je dôverne známa a tvorí podstatu práce všetkých DTP grafikov a tlačiarov, ktorí prenášajú farby na tlačové médium. Aby bol napríklad v prípade tlače letáku, plagátu, billboardu alebo akéhokoľvek výstupu veľkoformátovej tlače dodržaný požadovaný odtieň farieb, sú práve hodnoty CMYK alfou-omegou, ktorú treba zadefinovať a poznať. CMYK si však zakladá na inom princípe, ako RGB. Znamená to, že sa neopiera o vyžarovanie farieb, ale, naopak, o odrážanie farebného spektra od povrchu tlačového média.
Pri tlači brožúry alebo plagátu teda CMYK model zabezpečí, že farby vašich dizajnov sa na papieri objavia tak, ako ste zamýšľali. To je dôvod, prečo tlačiarne používajú CMYK, aby mohli čo najvernejšie zodpovedať vašim dizajnovým požiadavkám.
Aký je rozdiel medzi RGB a CMYK a kedy ktorý model použiť?
Základný rozdiel medzi CMYK a RGB spočíva teda v tom, ako pracujú so svetlom. Kým obrazovky elektronických zariadení, kde farby definujeme pomocou RGB modelu, svetlo vyžarujú, model CMYK prekrýva pomocou pigmentov odrazené svetlo z papiera či iného tlačového média.
Ak sa na to pozrieme z iného pohľadu, webdizajnér, fotograf či grafik pre digitálne média definuje farby pomocou RGB škály a DTP grafik alebo tlačiar dokonale ovláda, čo je CMYK. To podstatné však je, aby bol pre vybrané médium (digitál versus print) zvolený ten správny farebný režim.
V praxi, keď navrhujete logo, ktoré bude použité na webovej stránke aj na vizitkách, začnite s RGB pre digitálne média a konvertujte do CMYK pre tlačené materiály, aby ste zaistili konzistenciu farieb naprieč rôznymi médiami.
Platí teda, že skôr, než odošlete grafické podklady na tlač, je potrebné prekonvertovať farby z režimu RGB do režimu CMYK. V prípade kvalitných tlačiarní v profesionálnom copycentre sa však zväčša môžete spoľahnúť na to, že tento problém vyrieši grafik alebo samotné zariadenie automaticky z vás. Zveriť svoje tlačoviny do rúk profesionálov je teda naozaj na mieste.