Potrebujete osloviť viac zákazníkov? Predstaviť nový produkt vo vašom sortimente alebo uviesť na svetlo sveta novú službu, ktorú ponúkate? Ak sa gro vášho biznisu pohybuje v offline prostredí, vsaďte na overený tip – brožúru. Skvelého pomocníka, ak potrebujete podať väčšie množstvo informácií zhrnutých na jednom mieste. Neviete, ako takú brožúru vytvoriť?
Univerzálny návod na dobrú brožúru neexistuje. To, čoho sa však môžete chytiť, je niekoľko zaručených tipov, vďaka ktorým vaša brožúra splní svoj účel. Toto sú oni:
Brožúra je účinný propagačný materiál. Vsaďte na overený spôsob, ako prezentovať seba a svoje produkty
Ešte ste nikdy žiadnu brožúru nevytvorili alebo, naopak, áno, no úspech sa nedostavil? Ak práve hľadáte návod na dobrú brožúru, ste na správnom mieste. Skôr, než sa však do nej pustíte, by ste si mali ujasniť niekoľko dôležitých otázok. Odpovede na ne vás nasmerujú k vytvoreniu presne takej brožúry, akú potrebujete.
Kto je vaša cieľová skupina?
Napríklad: potenciálni klienti, stáli zákazníci, ženy v strednom veku, mladí študenti, užívatelia vitamínových doplnkov, mamičky s deťmi, starší ľudia a podobne
S akým zámerom brožúru tvoríte?
Napríklad: predaj produktov, poskytovanie služieb, predstavenie spoločnosti, uvedenie novinky vo vašom portfóliu, vzdelávanie a podobne
Aký máte rozpočet?
Napríklad: akú cenu ste ochotní zaplatiť za jeden kus brožúry, aký je odhadovaný počet brožúr, ktoré potrebujete vytlačiť a zviazať a podobne
Brožúra je dobrá, keď splní svoj cieľ. Základom je, ak viete, pre koho ju robíte a aký máte rozpočet
Podarilo sa vám zodpovedať si predchádzajúce otázky? V tom prípade ste na najlepšej ceste vytvoriť si podklady pre brožúru, ktorú potrebujete.
Podľa cieľovej skupiny môžete zvoliť spôsob, akým sa budete čitateľom brožúry prihovárať. Iným štýlom budete predsa formulovať vety, ktoré budú informovať teenagerov o novej interaktívnej hre a celkom určite inak oslovíte seniorov, ak im budete predstavovať váš nový produkt z rady vitamínových doplnkov.
Podľa toho, komu bude brožúra určená, zvoľte aj grafické prevedenie, farebnosť, obrázky či fotografie. Ak si dokážete predstaviť človeka, ktorému chcete informácie z brožúry odovzdať a podať ich spôsobom, ktorý ho osloví, máte na polovicu vyhraté.
Viete už presne, ako by mala brožúra vyzerať? V tom prípade nastal čas na to, aby ste si uzrejmili, koľko finančných prostriedkov máte na jej výrobu určených. Práve tie totiž dokážu vo významnej miere ovplyvniť, ako bude finálna brožúra vyzerať. Typ väzby, počet strán, vhodná voľba papiera, spôsob tlače, ale i formát brožúry a obsahová stránka, ktorú sme spomínali doteraz, napokon podliehajú tomu, aký je rozpočet na brožúru určený.
Návod na dobrú brožúru spočíva v obsahu a jeho spracovaní. Čo by ste nemali zanedbať?
Základom každého propagačného alebo informačného materiálu, ktorý chcete vytvoriť, je to, čo naň umiestnite a taktiež forma finalizácie, ktorú použijete. Zjednodušene – obsah a spracovanie.
Čo by mala obsahovať brožúra, aby informovala, vzdelávala alebo predávala?
Niečo málo o tom, akým spôsobom informácie podať, sme načrtli vyššie. Aby bola brožúra zaujímavá, pútavá a efektívna, mala by obsahovať nielen informácie formou textu, ale i obrázky, fotky, náčrty alebo ilustrácie, ktoré obsah brožúry oživia. Stále totiž platí, že jedným nákresom alebo obrázkom dokážete povedať viac, než stovkami slov.
Ak použijete vhodný pomer textu a grafických prvkov, udržíte si navyše pozornosť čitateľa. Je teda na mieste poveriť tvorbou brožúry šikovného grafika alebo v prípade, ak si trúfate, využiť dostupné programy a nástroje na tvorbu podobných materiálov.
Podarilo sa vám vytvoriť finálnu podobu brožúry, ktorá je pripravená na tlač? V tom prípade nasleduje posledný krok, ktorý vás delí od cieľa.
Ako vytlačiť, poskladať a čo najlepšie zviazať brožúru
O tom, aký úspech bude mať vaša brožúra a najmä, či bude použiteľná, rozhodujú aj detaily v konečnej fáze jej zostavovania. Finalizáciu – tlač a viazanie brožúry odporúčame nezanedbať. Celé doterajšie snaženie by tak mohlo vyjsť nazmar. Nekvalitná tlač, nevhodný výber papiera alebo väzba, z ktorej vypadávajú strany už počas prvého listovania, urobia z akokoľvek dobrej brožúry nefunkčný propagačný alebo informačný materiál. Aby to nebol i váš prípad, odporúčame poradiť sa s odborníkmi.
Profesionálna tlač na správne nakalibrovaných zariadeniach je základom pre farebné výstupy podľa vašich predstáv. Typ a hrúbku papiera je potrebné prispôsobiť nielen počtu strán, ale i samotnému druhu tlače, pre ktorý ste sa rozhodli.
Posledným krokom k vašej brožúre je napokon spôsob, akým dáte jednotlivé strany dohromady. Spinkovanie je najčastejším riešením pre brožúry s menším počtom strán. Ak však plánujete vytvoriť brožúru, v ktorej bude potrebné listovať častejšie, odporúčame siahnuť po hrebeňovej väzbe, prípadne po reprezentatívnej a odolnej väzbe v hrubých doskách.
NÁŠ TIP: Vytvárate brožúry častejšie? Ak je pre vás hrebeňová väzba najlepším riešením, prečítajte si náš článok o tom, či sa vám oplatí kúpiť stroj na hrebeňovú väzbu.
Chcete vytvoriť naozaj dobrú brožúru? Vyvarujte sa týmto chybám
Na záver máme pre vás ešte niekoľko užitočných rád, ktoré povýšia vašu brožúru na materiál, za ktorý sa skutočne nemusíte hanbiť.
1. Nekopírujte konkurenciu, malá inšpirácia však nie je na škodu
Dostal do rúk skvelý propagačný materiál vo forme brožúry od vašej konkurencie? Neurobte tú chybu, že ho skrz-naskrz okopírujete. Ak však naozaj neviete, ako vytvoriť vlastnú brožúru, skúste sa naň pozrieť očami zákazníka a vezmite si z neho malú inšpiráciu v bodoch, ktoré považujete za najdôležitejšie. Napríklad množstvo textu, formát alebo šikovná väzba.
2. Neuspokojte sa s priemerom, zistite si všetky dostupné možnosti
Tlačí vás čas? Prípadne nedostatok financií? V jednom ani druhom prípade by ste nemali kývnuť na uspokojivé, či nebodaj na podpriemerné riešenie. Všetko doterajšie snaženie tak v okamihu zdevastujete a brožúru, do ktorej ste vložili množstvo úsilia a času, odsúdite na jasný neúspech. Skôr, než sa budete teda chytať za hlavu nad rozpadnutými stranami alebo nekvalitnou tlačou, zistite si všetky možné riešenia. Ak je to potrebné, zvoľte radšej menší náklad, než kvalitu, ktorá by z brožúry urobila nepoužiteľný materiál.
3. Zverte prípravu a vyhotovenie brožúry odborníkom, ušetríte čas aj financie
Ako vidíte, univerzálny návod na dobrú brožúru skutočne neexistuje. Každá je totiž čímsi iná. A jej prevedenie závisí nielen od financií, ale aj od zdatností zhotoviteľa a dostupných riešení. Ak si na brožúre chcete nechať záležať, v mnohých prípadoch sa oplatí zveriť ju do rúk profesionálov. Šikovný textár alebo korektor, grafik a tlačiar sú zárukou toho, že budú informácie podané tak, aby ste dosiahli svoj cieľ. A ak navyše tlač a finalizáciu brožúry prenecháte na overené copycentrum, prípadne si väzbu objednáte online, je viac než isté, že už onedlho môžete v rukách držať profesionálnu brožúru, ktorá možno aj predčí vaše predstavy.