Nielen v prípade tlačovín, ale aj v online projektoch, plní písmo dôležitú úlohu. Rovnako, ako napríklad obrázky, grafika či videá. I keď v súčasnosti webdizajn používa na zdelenie informácií rôzne prostriedky, písmo ostáva stále najpoužívanejšou formou. Venovať jeho výberu špeciálnu pozornosť, je teda celkom určite na mieste. Prezradíme vám päť tipov, ako si vybrať font na web, s ktorým budete vo finále spokojní.
1. Čitateľnosť je základ. V opačnom prípade stráca písmo význam
Prostredníctvom písma zdeľujete návštevníkovi vášho webu informácie a prezentujete svoje produkty alebo služby. Aby tomu bolo naozaj tak, font musí byť v prvom rade bez problémov čitateľný. Okrem vhodnej veľkosti písma, jeho kontrastu či výberu farieb v kontexte s grafikou stránky, zaváži aj to, aký konkrétny font vyberiete. Vedeli ste, že niektoré typy sú omnoho ťažšie čitateľnejšie, než ostatné?
V zásade môžeme rozlíšiť tri druhy písma – serifové, bezserifové a kaligrafické. Serif je vlastne drobná linka, ktorou sú jednotlivé hlásky ozvláštnené. Používanejšie názvy, s ktorými sa však stretnete sú pätkové písmo, bezpätkové a ozdobné. Kým tie pätkové (napríklad Times New Roman, Georgia a pod.) vnášajú do textu elegantnejší podtón, bezpätkové písma (Arial, Calibri a pod.) sú považované za dizajnovo čistejšie a prehľadnejšie. Písma ozdobného charakteru sú v prípade webdizajnu používané len minimálne, nakoľko sú najmenej čitateľné.
2. Ak neviete, ako vybrať font, vsaďte na prehľadnosť
Prehľadnosť je spolu s čitateľnosťou základným parametrom vhodného typu písma pre akýkoľvek online projekt. Písmo, spolu s ostatnými prvkami na webe, by malo pôsobiť konzistentne. Okrem toho, že je poslom informácií, má spĺňať aj niekoľko vizuálnych predpokladov. S prehľadnosťou textových blokov pomôže napríklad zarovnanie (doľava, doprava alebo na stred), nastavenie medzier medzi jednotlivými riadkami alebo dokonca písmenami.
V ideálnom prípade by malo písmo ladiť s firemnou identitou a dizajn manuálom, ktorý ste si možno ako spoločnosť alebo značka nechali vyhotoviť. V rámci nej je zadefinovaný nielen konkrétny font, ale taktiež jeho rôzne varianty, farebné kombinácie či rezy (bold, italic, semibold a podobne).
NÁŠ TIP: Viac o dizajn manuále a o tom, prečo si ho nechať vyhotoviť, si môžete prečítať v článku v našom blogu.
3. Kombinácie písma? Áno, ale s mierou
Je bežné, že sa typy písma kombinujú. Ak si však v tomto bode nedáte pozor, môžete to vypáliť skutočne zle. Okrem toho, že sa tým naruší vyššie spomenutá prehľadnosť webstránky, aj z pohľadu čitateľnosti môže nastať rušivý vizuálny efekt a návštevník webu môže stratiť záujem sa pri texte pozastaviť. Prvou možnosťou, je skombinovať rôzne typy fontov z jednej rodiny. Ide o písma s výrazne rovnakými poznávacími znakmi. Ich použitie teda nepôsobí rušivo, ale naopak, môže upriamiť pozornosť na dôležitejšie textové polia alebo nadpisy.
Druhou možnosťou, ktorej sa ale treba venovať s citom, je kombinácia iných typov písma v rámci jedného webu. Najmä v prípade, ak sa jedná o kombinácie rôznych pätkových a bezpätkových písiem. Ak si však trúfate na odvážnejší dizajn, nenechajte sa odradiť. Skvelým pomocníkom je napríklad Fontpair, webová aplikácia, pomocou ktorej zistíte, či vybrané typy písma spolu ladia.
4. Ak si neviete vybrať jeden font, rozdeľte ich podľa významu
Je cesta viacerých typov písma pre vás tou správnou? V tom prípade majte na pamäti, že existujú určité hranice. V tomto prípade platí, že tri rozličné druhy písma budú vo väčšine prípadov postačujúce. Môžete ich naviac logicky rozdeliť podľa významu alebo dôležitosti textu.
Pre hlavné nadpisy použite typ písma, ktorý korešponduje s celkovým výrazom vášho projektu. Preferujete čisté línie a minimalizmus, ktorý je nosnou líniou napríklad vašich produktov? Alebo si uletíte na mierne netradičnom fonte, ktorý dokáže osloviť vašu mladú cieľovú skupinu? Font pre hlavné nadpisy alebo slogan by v ideálnom prípade mohol byť identický s fontom, ktorý je použitý v logu.
Pre menej dôležité textové bloky, ako napríklad popisy produktov alebo služieb, môžete použiť iný font. Keďže predpokladáme, že tieto časti bude návštevník webu čítať o niečo dlhšie, nemali by byť ničím rušivé a rozdelené do kratších a prehľadných častí.
Nuž, a napokon, pre špeciálne prvky, na ktoré opäť potrebujete upriamiť pozornosť, vybrajte opäť typ písma, ktorý je niečím výrazný. Príkladom sú nápisy v tlačidlách na vyvolanie akcie, prípadne iné call-to-action prvky.
5. S hlavolamom, ako vybrať font, pomôže inšpirácia. Kde písmo hľadať?
Stále sa vám nedarí nájsť to správne písmo pre váš projekt? V tom prípade je tu posledná možnosť. Inšpirácia. Aj v tomto prípade platí, že najznámejší a najúspešnejší hráči na trhu “to robia dobre”. Poobzerajte sa po najlepších konkurentoch vo vašej sfére alebo projektoch, ktoré sa vám páčia.
Samozrejme, nehovoríme o kopírovaní. Existuje však množstvo fontov, ktoré sú minimálne odlišné od tých, ktoré nájdete na webstránkach. Pre ich identifikáciu máme pre vás dokonca i tip na ďalšieho skvelého pomocníka. What The Font vám pomôže vyhľadať názov písma aj z obrázka, ktorý si jednoducho vyhotovíte ako screenshot na obrazovke počítača.
Veľké množstvo typov písma, ktoré môžete bezplatne použiť pre váš online projekt, nájdete priamo na stránkach spoločnosti Google. Databáza Google Fonts je neustále dopĺňaná a na písma sa vzťahuje open source licencia. Znamená to, že ich môžete použiť na akýkoľvek nekomerčný, ale i komerčný projekt.
Konkrétne tipy na vhodné fonty z Google Fonts
Pätkové písmo:
Bezpätkové písmo:
Zapáčil sa vám niektorý z uvedených druhov písma? V množstve dostupných fontov zaručene nájdete také, ktoré budú vyhovovať vašim predstavám. A ak sa navyše budete držať vyššie spomenutých tipov, celkom určite splní aj svoj účel. Plánujete okrem webstránky aj tlač? Správny typ písma vám pomôžeme vybrať v článku v našom blogu.