Máme pre Vás OTVORENÉ predajne FaxCOPY, ktoré fungujú v režime OP (očkovaní, prekonaní), ostatným zákazníkom vydáme e-shopové objednávky za sprísnených hygienických opatrení mimo predajne.

.
28.11.2021      Čas čítania: 4 min.

Zadávate podklady do tlače? Na toto si dajte pozor


Podklady do tlače sú základ, vďaka ktorému získate tlačový výstup podľa svojich predstáv. Druhým, nemenej dôležitým predpokladom, je kvalitná tlač v overenom printstudiu.

grafický program na obrazovke monitora

V nasledujúcom článku sme pre vás zhrnuli najčastejšie chyby, s ktorými sa pri tlači vizitiek, billboardov, plagátov, výkresov či akýchkoľvek iných tlačovín denne stretávame. Pokojne si tento zoznam uložte, poslúži vám ako spoľahlivý checklist, pomocou ktorého si môžete podklady do tlače skontrolovať skôr, než ich odošlete.

 

5 najčastejších chýb, ktorých sa pri príprave podkladov do tlače dopúšťame

Možno sa vám stalo, že ste v copycentre po vyhotovení zákazky držali v rukách úplne iný výstup, ako ten, ktorý ste potrebovali. Dôvodom, prečo nastala chyba, sú vo veľa prípadoch práve zle pripravené podklady do tlače. A teda konkrétne:

Chýbajúca spadávka, orezové značky a bezpečnostná zóna

Spadávka je akýsi presah grafického podkladu, ktorý vo výsledku neuvidíte. V rozsahu 3 – 5 milimetrov určuje rezervu potrebnú pre orezanie dokumentu alebo tlačoviny na požadovanú veľkosť. Ak máte napríklad vizitky s plnofarebným podkladom, a na spadávku pri príprave podkladov do tlače zabudnete, môže sa stať, že budú okraje vizitiek s nevzhľadným bielym okrajom.

Podobnú funkciu, avšak opačným smerom (k vnútornému okraju vizitky) plní bezpečnostná či ochranná zóna. V približnom rozsahu cca 3 milimetre od okraja, by sa nemali nachádzať dôležité informácie, o ktoré by ste pri mierne nepresnom rezaní mohli nedopatrením prísť. Ak máte možnosť pridať v podkladovej grafike orezové značky, pokojne ich zakomponujte. Vďaka nim je jednoduchšie nájsť orezovú líniu. O tom, ako správne nastaviť spadávku a ostatné dôležité značky, si môžete prečítať podrobnejšie v našom blogu.

tlačové značky

Nevhodný formát podkladov do tlače

Formát, v ktorom súbor do tlače odošlete alebo osobne odovzdáte, je kľúčový. Ideálnym riešením, ktorým zaručene nič nepokazíte, je PDF. Okrem toho, že je možné ho bez problémov otvoriť v ktoromkoľvek zariadení, ktoré má nainštalovaný základný, voľne dostupný balík Adobe, spĺňa i ďalší dôležitý parameter. Zachováva podklady na tlač presne v takej forme, v akej ste ich do PDF uložili. V praxi to znamená, že sa vám nemôže stať, že po otvorení podkladov na tlač v printstudiu, musíte riešiť vypadnuté písmo alebo iné prvky, ktoré ste vo svojom návrhu použili. Hoci sa všeobecne odporúča písmo konvertovať na krivky, v prípade PDF formátu sa nemusíte obávať, či daným fontom disponuje aj DTP stanica v tlačiarni alebo v najbližšom copycentre.

Ďalšou výhodou je, že tento formát nepovoľuje zásahy a zmeny. Vaše dáta tak ostávajú chránené, napríklad aj pred nepríjemným posunom textu z dôvodu odlišných nastavení programu v počítačoch. Svoje by o tom vedeli rozprávať študenti, ktorí pri tlači diplomových prác vďaka PDF formátu nemusia tŕpnuť, či im prehodí číslovanie alebo iné finálne nastavenia v záverečnej práci.

Zlé rozmery a nesprávne rozlíšenie

Skôr, než výsledný návrh alebo dokument uložíte do finálnej podoby na tlač, skontrolujte aj jeho rozmery. Obsluha tlačiarenského stroja má totiž možnosť, či zadá tlač bez prispôsobenia, a teda 1:1 podľa podkladov, alebo tlačový výstup prispôsobí. V druhom prípade je predvolené nastavenie prispôsobiť dokument okrajom tlačiarne tak, aby z podkladovej grafiky nič nechýbalo (proporcionálne i neproporcionálne). Ak však potrebujete zachovať presné rozmery, určite zvoľte tlač bez prispôsobenia, prípadne uveďte mierku, v ktorej požadujete podklady vytlačiť.

Dôležitým parametrom, na ktorý netreba pri príprave podkladov na tlač zabúdať, je rozlíšenie. Aby nebol výstup rozrastrovaný a grafika dostatočne ostrá, optimálnym nastavením je 300 dpi alebo 5 pixelov na 1 mm tlače.

 

Farebný model vhodný pre tlač

Pri výbere farebných modelov je potrebné zvoliť CMYK. Dôvod je jednoduchý. Na rozdiel od RGB sa opiera o odraz farebného spektra od tlačoviny. Ak by ste zvolili model RGB, ktorý sa používa najmä pre mediálne grafické formáty, výsledkom by boli iné odtiene farieb než tie, ktoré vidíte na monitore počítača. Viac o farebných modeloch si môžete prečítať v článku Zaostrené na farebné modely: Uprednostniť RGB alebo CMYK?

muž kontroluje tlačový výstup v tlačiarni

Vyskladanie podkladu do formátu, ktorý môže tlač skomplikovať

Posledná dobrá rada, ktorá prípravu vašich podkladov do tlače posunie na vyšší level, vám dokonca ušetrí čas i prácu. Vráťme sa o krok späť k príkladu s vizitkami. V prípade, ak ste si tie svoje vytvorili sami, možno vám napadne, že ak ich priamo vyskladáte na formát A4, môžete ušetriť na príplatkoch, ktoré sa účtujú za spracovanie tlačových podkladov priamo v copycentre. Často je však opak pravdou.

Tlač takýchto podkladov môže, naopak, prácu tlačiara skomplikovať, nakoľko formát A4 nie je vždy formátom, na ktorý je podklad vytlačený. Podobne je to v prípade plagátov, nálepiek, flyer-ov či iných grafických formátov, ktoré je potrebné na tlačové médium vyskladať. Lepším riešením je nechať tento úkon na copycentrum a dodať hotové podklady do tlače bez vyskladania a opakovania daného dizajnu.

Zistili ste práve, že ste podklady do tlače neodovzdávali práve v najlepšom formáte, prípadne s najvhodnejšími nastaveniami? Veríme, že sa vám ich pri najbližšej príležitosti podarí pripraviť tak, aby bol výsledok v podobe výtlačku presne podľa vašich predstáv. Napokon, radi vám s kvalitnou tlačou pomôžeme, pokojne aj z pohodlia vašej kancelárie či home office pracoviska.

Odoslať podklady do tlače