Firemná identita nie je len o logu. Čo všetko do nej spadá? | Blog
.
15.04.2021      Čas čítania: 3 min.

Firemná identita nie je len o logu. Čo všetko do nej spadá?


Budujete alebo práve zakladáte nový projekt, či spoločnosť a natrafili ste na pojem firemná identita?

Čo to vlastne je, čo všetko zahŕňa a či ju potrebuje i vaša firma, sa dozviete v tomto článku. Napríklad i to, že ak v hlave nosíte skvelý business nápad alebo ste sa konečne odhodlali vyjsť s kožou na trh, nie je to len logo, na čo by ste sa mali sústrediť.

na monitore notebooku nápis logo

 

Budujte silnú značku hneď od začiatku. Pomôže vám v tom nielen skvelé logo, ale i spôsob, akým komunikujete

Uvažujete správnym smerom, ak vám už ruka mimovoľne kreslí náčrty loga na prázdny papier. Každá spoločnosť, inštitúcia, patent či produkt má, okrem názvu, potrebu vytvoriť aj grafickú značku, pod krídlami ktorej bude vystupovať. Logo však skutočne nie je všetko, čo značku odlišuje a zároveň definuje. Je len súčasťou podstatne väčšej množiny prvkov, pravidiel, či nástrojov – firemnej identity.

Čo je firemná identita? Potrebujem ju i ja?

Firemná alebo korporátna identita zahŕňa vizuál, komunikáciu, vízie, internú kultúru a napokon i všetky hodnoty, ktoré značka či spoločnosť vyznáva a vystupuje v súlade s nimi. Laicky povedané, je to presne to všetko, vďaka čomu identifikujete svoj obľúbený šumivý nápoj v mori konkurencie. Nápadité logo, farebná kombinácia, hudobná zvučka, štýl odpovedí na Facebooku či spoluúčasť na environmentálnych projektoch a vzdelávaní.

Zdá sa vám to až príliš, pre malú značku či start-up, ktorý je ešte len v plienkach? Nuž, každý niekde začínal. Ak si toto všetko zadefinujete vopred, nebudete sa musieť o niekoľko mesiacov či rokov obzerať späť a naprávať niečo, čo nebolo v súlade s vašou firemnou identitou. Napokon, kto by netúžil prekročiť hranice lokálneho trhu? Tak prečo nemyslieť o krok vpred...

Dizajn manuál na čele s logom zakomponujte do každého výstupu, či už v offline, alebo online prostredí

Ak sa povie firemná identita, mnohí si predstavia logo a maximálne k tomu vizuál vizitky. Dizajn manuál, ktorý pod corporate identity skutočne spadá, zákonite zahŕňa i logo. Okrem neho však presne definuje aj ostatné grafické prvky, ktoré značka používa. Sú nimi napríklad farby, písmo a jeho varianty, vyhotovenie vzoru vizitky a menovky, ale pokojne i vzhľad iných tlačovín. Presne zadefinované použitie grafických prvkov na letákoch, billboardoch, banneroch alebo inej veľkoplošnej reklame je kľúčové pri každom tlačovom výstupe a nemalo by sa porušovať.

Dnes, našťastie, môžete riešiť vytvorenie profesionálneho dizajn manuálu a jeho zhmotnenie v podobe firemných vizitiek, kariet, letákov či veľkoformátovej tlače v profesionálnom copycentre na jednom mieste.

Podobne by to malo vyzerať aj v prípade online-u, ktorý zahŕňa nielen webstránku alebo e-shop. Dajte si záležať na jednotných vizuáloch, či obrázkoch na sociálnych sieťach, alebo newslettroch, ktoré posielate mailom svojim zákazníkom. Logo, leták, vizitka, polep na aute i profilová fotka na Instagrame sú kúsky skladačky, ktoré spolu vytvárajú jeden celok – firemnú identitu. Každému stačí jeden pohľad aby vedel, že sa jedná o vašu značku.

pracovný stôl s notebookom, monitorom, mobilom, zápisníkom a kávou

Aj firma je vlastne osobnosť. Aby vystupovala jednotne, mali by ju poznať nielen zákazníci, ale aj spoznať všetci zamestnanci

Ako sme už spomenuli, súčasťou firemnej identity je aj to, ako spoločnosť alebo značka pôsobí. Či už navonok, alebo v rámci vnútrofiremných vzťahov a kultúry. Nie je teda na škodu mať presne zadefinované, akým štýlom komunikujete smerom k zákazníkovi napríklad v odborných fórach, v diskusiách, ako tvoríte texty k príspevkom na sociálnych sieťach alebo odpovedáte v komentároch. Uvoľnený ton of voice je vhodný pre mladú, začínajúcu značku, no v prípade spoločnosti, ktorá má povedomie odborného garanta, očakáva verejnosť vecný a faktami podložený dialóg.

Ako majiteľ alebo zakladateľ zároveň vytvárate firmu v súlade s nejakými vnútornými hodnotami a možno i vyššími cieľmi. Ľahko sa môže stať, že dnes síce začínate ako start-up, no o pár rokov budete stáť na čele nadnárodnej spoločnosti. Ak o vás vaši zamestnanci budú vedieť, že ich spoločnosť a vedenie podporuje v osobnom raste a stále v nej platí, že ľudský rozmer prevyšuje nad obchodnú transakciu, získate nielen verných zamestnancov, ale i dobrý pocit, že je to v rovine vnútrofiremných vzťahov presne tak, ako keď ste začínali. Nech už sa rozhodnete pre rodinný prístup alebo striktné pracovné nasadenie, úspešné spoločnosti to dotiahli až na vrchol práve vďaka tomu, že si i tento fakt zadefinovali vo svojej firemnej identite.

Je teda viac než jasné, že je firemná identita, ktorá nie je len o logu, pre každú značku prínosom. Stáva sa tak ľahko identifikovateľná, viditeľná, odlíšiteľná od konkurencie a procesy v nej prebiehajú omnoho rýchlejšie a efektívnejšie.

Ak pre svoju začínajúcu značku, firmu alebo ideu nemáte vytvorenú firemnú identitu, podľa ktorej by ste sa mohli riadiť, prvým krokom môže byť práve vytvorenie komplexného dizajn manuálu a loga. V Printstudiu vám radi pomôžeme nielen s návrhom, ale taktiež s realizáciou tlačovín od vizitky až po veľkoplošnú tlač. Stačí, ak nás kontaktujete.

Potrebujem pomôcť s návrhom a tlačou




NEWSLETTER
Radi by ste sa ako prví dozvedeli o výhodných akciách, súťažiach a zaujímavých foto novinkách? Prihláste sa na odber nášho newslettera.