.
23.07.2018

Etiketa pri predstavovaní. Ako dávať svoju vizitku?


Pravda je, že prvý dojem môžete urobiť len raz. Práve prvých niekoľko sekúnd často rozhoduje o budúcom vývoji pracovných vzťahov. Ako správne zapôsobiť na svojho budúceho zamestnávateľa či klienta? Aká je etiketa pri predstavovaní a odovzdávaní vizitiek?

Podávanie vizitky

Pracovný pohovor či obchodné stretnutie môže vo vás vyvolať mierny stres. Hlavne v prípade, ak si nie ste istí, ako sa správne predstaviť. Kto podáva ruku ako prvý? Ako blízko sa treba postaviť? Ako správne odovzdať a prijať vizitku? Čo rozhodne nepodceniť a čomu sa vyhnúť? Aby vás tieto a obdobné otázky viac nemuseli trápiť, pozrieme sa ne spolu.

 

Kto sa predstaví ako prvý?

Pri pracovnom styku nemusí byť vždy pravda, že dáma má prednosť. Tu platí, že prvý sa predstavuje spoločensky nižšie postavený človek. Teda podriadený sa predstavuje prvý svojmu nadriadenému. V prípade, že vás je na stretnutí viac, šéf alebo manažér predstavuje svojich podriadených.

Celé sa nám to zamotáva pri príchode obchodného partnera či klienta. Skúste si to zapamätať podľa príslovia „náš zákazník, náš pán”. Výsadu zvýhodneného postavenia teda dostáva vždy on.

Aby sme si to zhrnuli, rebríček pri predstavovaní je nasledovný:

  • klient,
  • nadriadený, manažér,
  • podriadený.

 

Ako sa správne predstaviť?

Vzdialenosť medzi zoznamujúcimi musí byť primeraná. Treba byť dostatočne blízko na to, aby sa ani jedna strana nemusela pri podaní ruky predkláňať. Zároveň dbajte na dodržiavanie osobnej zóny. Ide predsa o pracovný styk a nie intímny rozhovor s blízkym priateľom či partnerom. Takáto vzdialenosť je spravidla 45 až 120 cm.

Pri predstavovaní svoje meno vyslovujte nahlas, zreteľne a jasne. Platí, že prvé sa hovorí krstné meno, a potom nasleduje priezvisko. Naopak, teda najskôr priezvisko, a potom krstné meno, sa hovorí v Maďarsku.

Pri predstavovaní sa podávajú ruky. Nepodceňujte ani silu a intenzitu stisku. Ak si nie ste istí, pokojne si ho nacvičte. Stisk má byť intenzívny, no rozhodne nie bolestivý. Vyvarujte sa aj podaniu typu „mŕtva ryba”, kedy je ruka mľandravá. Rovnako nie je vhodné podávať len končeky prstov. Nikdy nepodávajte spotenú či vlhkú ruku. Je to spoločensky neprípustné.

Dobrá rada

Pri predstavovaní sa pozerajte do očí. Nie však pridlho, aby to nebolo druhej strane nepríjemné. Nezabudnite ani pripojiť zdvorilé „veľmi ma teší”.

 

Ako správne odovzdať a prijať vizitku

Vizitky sa vymieňajú hneď na začiatku, pri úvodom predstavovaní. Je to mimoriadne vhodné kvôli jednoznačnému porozumeniu mena. Zníži sa tak pravdepodobnosť, že sa s klientom či potenciálnym zamestnávateľom nebudete vedieť osloviť. Vizitky by mali byť potlačené z oboch strán. Ak vizitku podávate, určite ju podávajte tak, aby prijímateľ hneď videl vaše meno. Nikdy nie naopak.

Ak vizitku prijímate, nezabudnite jej venovať patričnú pozornosť. Je veľmi nevhodné ju bez povšimnutia odložiť. Prezrite si ju z jednej i druhej strany, až potom ju uložte do vizitkára.

Teraz už viete, ako sa správne predstaviť, podať ruku i to, kedy je vhodný čas na výmenu vizitiek. Ak budete potrebovať pomôcť s ich návrhom alebo realizáciou, určite sa obráťte na nás. V Printstudiu vám radi pomôžeme.

O vaše vizitky sa radi postaráme!




Diskusia 0

Pridať komentár

Pre pridanie komentáru je potrebné sa Prihlásiť alebo Zaregistrovať

Žiadne komentáre