Poznáte tvrdenie, že prvý dojem môžete urobiť len raz? Či už tomu veríte alebo nie, práve niekoľko prvých sekúnd často rozhoduje o budúcom vývoji pracovných vzťahov. Ako teda správne zapôsobiť na svojho budúceho zamestnávateľa či klienta? Aká je etiketa pri predstavovaní a odovzdávaní vizitiek?
Pracovný pohovor či obchodné stretnutie môže vo vás vyvolať mierny stres. Hlavne v prípade, ak si nie ste istí, ako sa správne predstaviť. Kto podáva ruku ako prvý? Ako blízko sa treba postaviť? Ako správne odovzdať a prijať vizitku? Čo rozhodne nepodceniť a čomu sa vyhnúť? Aby vás tieto a obdobné otázky viac nemuseli trápiť, pozrieme sa ne spolu.
Kto sa predstaví na stretnutí ako prvý?
Pri pracovnom styku nemusí byť vždy pravda, že dáma má prednosť. Tu platí, že prvý sa predstavuje spoločensky nižšie postavený človek. Teda podriadený sa predstavuje prvý svojmu nadriadenému. V prípade, že vás je na stretnutí viac, šéf alebo manažér predstavuje svojich podriadených.
Celé sa nám to zamotáva pri príchode obchodného partnera či klienta. Skúste si to zapamätať podľa príslovia „náš zákazník, náš pán”. Výsadu zvýhodneného postavenia teda dostáva vždy on.
Aby sme si to zhrnuli, rebríček pri predstavovaní je nasledovný:
- klient,
- nadriadený, manažér,
- podriadený.
Ako sa správne prestaviť?
Ideálnym spôsobom, ako zlepšiť svoje sociálne zručnosti v profesionálnych a neformálnych situáciách, je precvičiť si predstavovanie sa. Keď sa naučíte, ako sa efektívne predstaviť, môžete tak urobiť dobrý prvý dojem na pracovisku aj v spoločnosti.
Čo sa týka vzdialenosti pri predstavovaní, vzdialenosť medzi zoznamujúcimi musí byť primeraná. Treba byť dostatočne blízko na to, aby sa ani jedna strana nemusela pri podaní ruky predkláňať. Zároveň dbajte na dodržiavanie osobnej zóny. Ide predsa o pracovný styk a nie intímny rozhovor s blízkym priateľom či partnerom. Takáto vzdialenosť je spravidla 45 až 120 cm.
Pri predstavovaní svoje meno vyslovujte nahlas, zreteľne a jasne. Platí, že prvé sa hovorí krstné meno, a potom nasleduje priezvisko. Naopak, teda najskôr priezvisko, a potom krstné meno, sa hovorí v Maďarsku.
Pri predstavovaní sa podávajú ruky. Nepodceňujte ani silu a intenzitu stisku. Ak si nie ste istí, pokojne si ho nacvičte. Stisk má byť intenzívny, no rozhodne nie bolestivý. Vyvarujte sa aj podaniu typu „mŕtva ryba”, kedy je ruka mľandravá. Rovnako nie je vhodné podávať len končeky prstov. Nikdy nepodávajte spotenú či vlhkú ruku. Je to spoločensky neprípustné.
Tip: Pohľad do očí
Pri predstavovaní sa pozerajte do očí. Nie však pridlho, aby to nebolo druhej strane nepríjemné. Nezabudnite ani pripojiť zdvorilé „veľmi ma teší”.
Ako by mala vyzerať kvalitná vizitka a čo by mala obsahovať?
Slovo vizitka sa často používa ako pomenovanie pre dojem, ktorý urobíte. Aby tá vaša urobila čo najlepší, venujte vždy pred stretnutím krátku chvíľu jej kontrole.
Vyradiť by ste mali vizitky, ktoré sú poškodené alebo pokrčené. Taktiež tie, na ktorých nie sú aktuálne údaje. Dopisovať informácie alebo škrtať čísla či adresy skutočne nepôsobí profesionálnym dojmom. Nechať si vyrobiť vizitky dnes nie je zdĺhavá procedúra. Zvládnete aj online, z pohodlia svojho domova.
Prišli ste práve na to, že potrebujete aktualizovať údaje? Alebo práve štartujete nový projekt, prípadne rozbiehate podnikanie? Inšpiráciu na vizitky, ktoré nekončia v koši ani po skončení rokovania či stretnutia, nájdete na našom blogu v nedávnom článku. Dobrá rada nad zlato každopádne znie – zvoľte si na výrobu a tlač vizitiek profesionálne copycentrum. Máte tak záruku, že sa aj vďaka kvalitnej tlači a spracovaniu neocitnete v situácii, kedy by ste sa museli za svoju vizitku hanbiť.
Ako správne odovzdať a prijať vizitku?
Tušili ste, že okrem dizajnu vizitky, je dôležitý i spôsob, akým ju druhej strane podáte a naopak, ako prijmete podanú vizitku vy? Prečítajte si niekoľko pravidiel a zásad, vďaka ktorým si neprivoláte nečakané faux pas.
Aj pri výmene vizitiek existujú pravidlá, ktoré by ste mali dodržiavať. Ľahko sa totiž môže stať, že by ste mohli svojho potenciálneho obchodného partnera uraziť. Napríklad tým, že by ste jeho vizitke nevenovali prílišnú pozornosť. Začnime však po poriadku.
- Kto komu podáva vizitku ako prvý? Platí pravidlo, že v pracovnej hierarchii je to nadriadený pracovník, prípadne zamestnávateľ, kto svoju vizitku podáva nižšie postavenému zamestnancovi. V prípade, ak sa stretnú obchodní partneri na rovnakej úrovni (podobná pozícia, ako napríklad konatelia, CEO, manažéri), vymenia si svoje vizitky zároveň. Ak sa dostanete do situácie, kde ste prizvaný ako hosť, platí, že by ste mali vizitku obdržať ako prvý práve vy.
- Napokon nie je jedno ani to, ako vizitku podáte. Informácie, ktoré sú uvedené na prednej strane by mali smerovať nahor, teda tak, aby prijímateľ nemusel vizitku otáčať. Svoju rolu to zohráva v prípade, ak náhodou prepočuje vaše meno alebo sa ťažšie vyslovuje.
- Ak nasleduje po výmene vizitiek rokovanie, platí podobné pravidlo. Vizitka by mala ostať položená na stole tak, aby ste kedykoľvek mohli nahliadnuť na údaje na nej a nedostať sa do situácie, že si nespomeniete na meno osoby, ktorá sa vám len pred chvíľou predstavila.
- Nemenej dôležité je venovať vizitke náležitú pozornosť. Hodiť ju na stôl, bez povšimnutia vsunúť do vrecka alebo do vizitkára môže pôsobiť ako pohŕdanie. Preto sa patrí aspoň v rýchlosti na ňu nahliadnuť a v prípade, ak vás na nej niečo osloví, pokojne pridať i komentár v pozitívnom duchu.
Zanechajte na stretnutí správny (prvý) dojem
Teraz už viete, ako sa správne predstaviť, podať ruku i to, kedy je vhodný čas na výmenu vizitiek. Ak budete potrebovať pomôcť s ich návrhom alebo realizáciou, určite sa obráťte na nás. V Printstudiu vám radi pomôžeme.