Výber správneho fontu, čiže štýlu písma, je dôležitým krokom pri vytváraní tlačovín, ako sú billboardy, letáky či brožúry. Štýl písma určuje prvý dojem, vypovedá o nálade daného prospektu, o tom, má povedať a prezrádza veľa aj o jeho autorovi. V tomto článku vám predstavíme rôzne štýly písma a poradíme, ako nájsť ten najvhodnejší pre vaše potreby.
Zorientujte sa v typoch a rezoch písma
Čo je rez písma?
Zjednodušene povedané, rez písma je to, čo vidíme ako písmeno rovné, šikmé alebo zvýraznené.
Práve rezy písma bold (hrubé – tučné písmo), italic (kurzíva – šikmé písmo) a, samozrejme, regular (roman/normal – normálne písmo) patria k základným rezom písma.
Rezov písma je však omnoho viac, príkladom je rez hairline (super tenké písmo – vlasovka), heavy (ťažké písmo) alebo extra bold (extra tmavé písmo). Vďaka rezom písma môžeme opticky odlíšiť priamu reč alebo upútať pozornosť čitateľa na časť textu, ktorá má najväčší význam.
Aké typy písma poznáme?
Typ písma, inak známy aj ako font, v sebe zahŕňa celú rodinu písma prepojenú spoločnými znakmi. Aby ste si vedeli vybrať typ písma, ktorý splní vaše očakávania a zapadne do celkového dizajnu tlačoviny, jedným z prvých krokov je zorientovať sa v tom, podľa čoho sa písmo delí.
Serifové, bezserifové a kaligrafické písmo
Základné rozdelenie typov písma vychádza vizuálnych znakov, ktoré sú zrejmé na prvý pohľad. Je to takzvaný serif – ukončenie písma drobnou linkou.
V našich zemepisných šírkach sa skôr udomácnilo označenie pätka, z ktorého sa odvodzuje pomenovanie pätkové (serifové) a bezpätkové (bezserifové) písmo. Jedinečný štýl a prevedenie má už na prvý pohľad odlišné kaligrafické písmo (script), ktoré sa vyznačuje prvkami pripomínajúcimi rukopis.
PRÍKLADY:
Proporcionálne a neproporcionálne písmo
Menej zaužívaným delením je označenie typu písma na proporcionálne a písmo, ktoré má vyčlenenú rovnakú šírku všetkých znakov bez ohľadu na ich rozmery. V prípade, ak hovoríme o písme proporcionálnom, medzi jednotlivými písmenami vznikajú prirodzene široké medzery, ktoré však nie sú rovnaké. Zohľadňujú práve prirodzené proporcie hlások. Druhým typom je písmo neproporcionálne. Tu platí, že každému písmenu prináleží rovnaká šírka bez ohľadu na jeho proporcie.
PRÍKLADY:
Titulkové a textové písmo
Rozdelenie typov písma na titulkové a textové písmo vychádza najmä z použitia daného fontu. Nie je však výnimkou, že i v rámci jedného názvu fontu nájdeme zvlášť písmo vhodné na klasický text (napríklad dlhšie odstavce, popisy, obsahové časti) a napokon i titulkové písmo, ktoré je špeciálne vyladené pre použitie na nadpisy a časti textu, ktoré majú upútať.
Ide najmä o detaily, ktoré zapôsobia lepším vizuálnym dojmom, ak sa písmo použije v zväčšenom formáte. Príkladom je rovnaká výška veľkých písmen (verzálky) alebo menšie medzery medzi jednotlivými hláskami.
Ako si vybrať štýl písma, ktorý bude hovoriť za vás?
Existuje niekoľko základných bodov, ktoré by ste si mali osvojiť skôr, než sa pustíte do najbližšieho výberu písma na plagát či letáky. Vhodne zvolený typ písma totiž rozhoduje o naplnení významu každej tlačoviny (koľko ľudí si všimne nápis na billboarde alebo koľko si ľahšie zapamätá dátum či miesto akcie z reklamného flyeru).
Napokon platí, že typografia je komplexný odbor, ktorého poznatky sa celkom určite do jedného článku nepomestia. Vďaka užitočným tipom z praxe a množstvu výstupov, ktoré sa nám pri tlači premleli rukami, vám však zhrnieme tie, ktoré považujeme za najdôležitejšie.
- Používajte maximálne dva fonty na jednu tlačovinu napríklad v rámci rozdelenia na titulkové a textové písmo.
- Vyberajte si dobre čitateľné písmo
- Vyhnite sa zastaraným fontom, ako Times New Roman či Comic Sans.
- Pre informačné tlačoviny používajte čitateľné a nerušivé fonty (napr. Roboto alebo Open Sans)
- Dbajte na konzistentnosť s firemnou identitou
- Bezserifové písmo (bezpätkové) sa často využíva nielen v online prostredí a webovej grafike, ale taktiež v prípade claimov a nápisov na väčších formátoch (billboard, banner a podobne), keďže pôsobí jednoduchším dojmom
- Pre tlačoviny s väčším množstvom textu sú zaužívané serifové písma (pätkové) z dôvodu väčšej uhladenosti
- Vyberajte si písmo s diakritikou.
Formálne, originálne i ozdobné písmo nájdete online
Na internete nájdete hneď niekoľko zdrojov, odkiaľ môžete získať celú paletu fontov a začať ich používať v editoroch, v ktorých tlačoviny vytvárate. Medzi najznámejšie patria:
Na všetkých troch sa zorientujete podľa vyššie uvedeného delenia, jednoducho si vybraný typ písma stiahnete a v priebehu niekoľkých sekúnd môžete font v súlade s licenciou používať.
Veríme, že i vďaka našim tipom a radám sa vám podarí vybrať ten najlepší štýl písma pre vaše plagáty, bannery, brožúry či iné tlačoviny. Nuž, a ak ste si napokon výberom fontu už istí a s výsledkom, ktorý vidíte na monitore spokojní, nezabudnite na poslednú bodku – kvalitnú tlač.