Ako si vybrať správny typ písma pre vaše tlačoviny? | Blog
.
31.10.2021      Čas čítania: 4 min.

Ako si vybrať správny typ písma pre vaše tlačoviny?


Dilema “ako si vybrať písmo” vás zastihne napríklad vo chvíli, keď plánujete dokončiť billboard, leták či brožúru. Jedným z bodov, ktoré musíte z hľadiska dizajnu vyriešiť, je práve výber vhodného písma. V nasledujúcom článku vám pomôžeme zorientovať sa v jednotlivých typoch písma. Napokon poradíme i niekoľko overených tipov, ako bezbolestne vybrať vhodné písmo pre vaše tlačoviny tak, aby ste mali po ich dodaní z copycentra dôvod na spokojnosť.

Čiastočne strhnutý plagát

 

Zorientujte sa v typoch a rezoch skôr, než sa rozhodnete, aké písmo si vybrať

Čo je rez písma?

Poznáme hneď niekoľko rezov písma, vďaka ktorým dokážeme odlíšiť alebo zvýrazniť slová, vety i celé odseky. Hoci ich používame pomerne často, mnohí by neuhádli, že hovoríme práve o obľúbených skratkách CTRL+B alebo CTRL+I. Práve rezy písma bold (hrubé – tučné písmo), italic (kurzíva – šikmé písmo) a, samozrejme, regular (roman/normal – normálne písmo) patria k základným rezom písma.

Rezov písma je však omnoho viac, príkladom je rez hairline (super tenké písmo – vlasovka), heavy (ťažké písmo) alebo extra bold (extra tmavé písmo). Vďaka rezom písma môžeme opticky odlíšiť priamu reč alebo upútať pozornosť čitateľa na časť textu, ktorá má najväčší význam.

 

Aké typy písma poznáme?

Typ písma, inak známy aj ako font, v sebe zahŕňa celú rodinu písma prepojenú spoločnými znakmi. Aby ste si vedeli vybrať typ písma, ktorý splní vaše očakávania a zapadne do celkového dizajnu tlačoviny, jedným z prvých krokov je zorientovať sa v tom, podľa čoho sa písmo delí.

Serifové, bezserifové a kaligrafické písmo

Základné rozdelenie typov písma vychádza vizuálnych znakov, ktoré sú zrejmé na prvý pohľad. Je to takzvaný serif – ukončenie písma drobnou linkou. V našich zemepisných šírkach sa skôr udomácnilo označenie pätka, z ktorého sa odvodzuje pomenovanie pätkové (serifové) a bezpätkové (bezserifové) písmo. Jedinečný štýl a prevedenie má už na prvý pohľad odlišné kaligrafické písmo (script), ktoré sa vyznačuje prvkami pripomínajúcimi rukopis.

PRÍKLADY:

typy písma - serifové, bezserifové, kaligrafické

 

Proporcionálne a neproporcionálne písmo

Menej zaužívaným delením je označenie typu písma na proporcionálne a písmo, ktoré má vyčlenenú rovnakú šírku všetkých znakov bez ohľadu na ich rozmery. V prípade, ak hovoríme o písme proporcionálnom, medzi jednotlivými písmenami vznikajú prirodzene široké medzery, ktoré však nie sú rovnaké. Zohľadňujú práve prirodzené proporcie hlások. Druhým typom je písmo neproporcionálne. Tu platí, že každému písmenu prináleží rovnaká šírka bez ohľadu na jeho proporcie.

PRÍKLADY:

proporciálne a neporoporciálne písmo

 

Titulkové a textové písmo

Rozdelenie typov písma na titulkové a textové písmo vychádza najmä z použitia daného fontu. Nie je však výnimkou, že i v rámci jedného názvu fontu nájdeme zvlášť písmo vhodné na klasický text (napríklad dlhšie odstavce, popisy, obsahové časti) a napokon i titulkové písmo, ktoré je špeciálne vyladené pre použitie na nadpisy a časti textu, ktoré majú upútať. Ide najmä o detaily, ktoré zapôsobia lepším vizuálnym dojmom, ak sa písmo použije v zväčšenom formáte. Príkladom je rovnaká výška veľkých písmen (verzálky) alebo menšie medzery medzi jednotlivými hláskami.

titulkové a textové písmo

 

Ako si vybrať písmo, ktoré to povie za vás?

Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že výber vhodného fontu nie je až taká podstatná vec, webdizajnéri i grafici by s vami celkom určite nesúhlasili. Existuje niekoľko základných bodov, ktoré by ste si mali osvojiť skôr, než sa pustíte do najbližšieho výberu písma na plagát či letáky. I vhodne zvolený typ písma totiž rozhoduje o naplnení významu každej tlačoviny (koľko ľudí si všimne nápis na billboarde alebo koľko si ľahšie zapamätá dátum či miesto akcie z reklamného flyeru).

Napokon platí, že typografia je komplexný odbor, ktorého poznatky sa celkom určite do jedného článku nepomestia. Vďaka užitočným tipom z praxe a množstvu výstupov, ktoré sa nám pri tlači premleli rukami, vám však zhrnieme tie, ktoré považujeme za najdôležitejšie.

  • používanie veľkého množstva fontov na jednej tlačovine pôsobí disharmonicky a mätúco, ideálne je držať sa dvoch typov písma, napríklad v rámci rozdelenia na titulkové a textové písmo
  • vyberajte si dobre čitateľné písmo
  • prekonajte stereotypy – fonty ako Times New Roman alebo Comic Sans môžete už pokojne nahradiť menej opozeranými typmi písma
  • v prípade tlačovín informatívneho charakteru nezabúdajte na to, že písmo je v prvom rade nerušivým nositeľom informácie
  • overte si, či výber písma zodpovedá korporátnej identite spoločnosti, pre ktorú tlačovinu vytvárate
  • bezserifové písmo (bezpätkové) sa často využíva nielen v online prostredí a webovej grafike, ale taktiež v prípade claimov a nápisov na väčších formátoch (billboard, banner a podobne), keďže pôsobí jednoduchším dojmom
  • pre tlačoviny s väčším množstvom textu sú zaužívané serifové písma (pätkové) z dôvodu väčšej uhladenosti
  • vyberajte si písmo s diakritikou

 

Kde hľadať písmo/fonty?

Na internete nájdete hneď niekoľko zdrojov, odkiaľ môžete získať celú paletu fontov a začať ich používať v editoroch, v ktorých tlačoviny vytvárate. Medzi najznámejšie patria:

https://www.dafont.com/

https://fonts.google.com/

https://www.1001fonts.com/

Na všetkých troch sa zorientujete podľa vyššie uvedeného delenia, jednoducho si vybraný typ písma stiahnete a v priebehu niekoľkých sekúnd môžete font v súlade s licenciou používať. Veríme, že i vďaka našim tipom a radám sa vám podarí rébus s názvom “ako si vybrať písmo” vyriešiť tak, aby vaše plagáty, bannery, brožúry či iné tlačoviny odovzdali informácie čo najefektívnejším spôsobom. Nuž, a ak ste si napokon výberom fontu už istí a s výsledkom, ktorý vidíte na monitore spokojní, nezabudnite na poslednú bodku – kvalitnú tlač.

Potrebujem kvalitnú tlač




NEWSLETTER
Radi by ste sa ako prví dozvedeli o výhodných akciách, súťažiach a zaujímavých foto novinkách? Prihláste sa na odber nášho newslettera.